Nordisk lys på Statens Museum for Kunst

Ny udstilling highlighter nordiske kunstnere og deres fascination af lyset.

På sådan en kølig, blæsende og regnvåd mandag i maj, hvor folk sidder i S-toget og stirrer ud i luften eller ned i deres mobil, og måske ønsker sig langt væk eller bare ned under dynen igen, kommer jeg uvilkårligt til at tænke på Hammershøi.  For mig repræsenterer Hammershøi et mere ærligt og almindeligt billede af Danmark og Norden. Vi hylder de lyse sommernætter, solen og de korngule marker, der på postkort og i turistbrochurer fremmaner et varmt og indbydende billede af vores egn, men vi ved også, at dagene, hvor Dannebrog blafrer på bakketoppen, er de færreste, og vi kan aldrig helt regne med lige den slags sommer. Derimod er dagene, hvor regnen og duggen falder tungt, tågen er tæt og det grålige skydække synes uendeligt, i flertal. 

Det gengav Hammershøi på smukkeste vis i sine malerier, hvor farverne er simple, nuancerne mørke og grålige, og lyset der falder gennem vinduets ruder, er køligt og blegt. Det gør ikke Hammershøis værker mindre nutidige, og det ekko af traditionen der klinger i hans billedverden, er hos ham udadskilleligt fra det der blev en eviggyldig følsomhed. Og som Hammershøis hustru Ida, der møder os med ryggen til i de stille stuer, kan S-togs-kupéen sådan en mandag morgen emme af tristesse og Nordic noir.

Vilhelm Hammershøi er én af de nordiske kunstnere der er med på den fine udstilling “Nordic Highlights” på Statens Museum for Kunst, jeg så forleden. Her udstilles Hammershøi sammen med blandt andre Edvard Munch, C.W. Eckersberg, Nicolai Abildgaard, P.S. Krøyer og Anna Ancher. Fælles for de nordiske kunstnere er en særlig følsomhed over for lyset. Efter mange måneder med tungt vintermørke, er de særligt opmærksomme på sollyset og lysets spil med skyggerne, hvad enten det er i København, datidens kunstneriske hovedstæder Rom og Paris eller i den smukke, nordiske ødemark. Og netop fordi mørket og gråvejret er en integreret del af den nordiske sjæl, sætter vi så meget mere pris på solen og lyset, når det endelig trænger igennem.

Læs om Nordic Higlights - Spot på Dansk og Nordisk Kunst 1750-1900 på SMKs hjemmeside. 

/Thomas

Materialer