Betaling af nye gebyr og erstatninger

Her kan du finde svar på ofte stillede spørgsmål om betaling af mellemværende.

Har du mellemværende til Kulturium Bibliotek, kan de ses på Mit Betalingsoverblik. Her kan du få et samlet overblik over og betale for alle gebyrer, erstatninger og anden gæld, du måtte have til Ishøj Kommune. 

Spørgsmål til betaling af mellemværende

Hvordan betaler jeg mellemværende?

Du kan betale mellemværende til biblioteket på flere måder:

  • På Mit Betalingsoverblik betal med kort og MobilePay 
  • Log på hjemmesiden ishojbib.dk derfra link til Mit Betalingsoverblik 
  • App'en Biblioteket link direkte til Mit Betalingsoverblik 
  • Link på computer på biblioteket til Mit betalingsoverblik 
  • Girokort, sendt fra kommunen sammen med besked om mellemværende 

Hvad er Mit Betalingsoverblik

Mit Betalingsoverblik er en selvbetjeningsløsning der samler alle mellemværender og gæld til Ishøj Kommune i ét samlet overblik.

Betaling via Mit Betalingsoverblik kræver, at du logger dig på med dit NemID/MitID. Har du ikke NemID/MitID eller er fritaget for digital post, vil du modtage en faktura på girokort med posten. 

Kan jeg betale mine mellemværender på biblioteket?

Du kan betlae dit mellemværende ved at logge på Mit Betalingsoverblik på bibliotekets computere.

Kan jeg betale med kontanter?

Hvis dit mellemværende er overført til kommunen kan det ikke betales kontant på biblioteket. 

Hvordan kan jeg betale en regning på Mit Betalingsoverblik, hvis jeg eller mit barn ikke har NemID?

Hvis du eller dit barn ikke har NemID, fremsendes automatisk et girokort med posten, som kan betales i (net)banken. Du kan også bede om at få tilsendt en MobilePay-anmodning. Spørg på biblioteket eller ring 4357 7171.

Hvordan betaler jeg, hvis jeg er fritaget for digital post?

Hvis du er fritaget for digital post, fremsendes et girokort med posten, som kan betales i banken. 

Hvorfor står der på min lånerprofil, at jeg mangler at betale?

Efter at have gennemført en betaling på Mit Betalingsoverblik, kan der gå op til 72 timer før oplysningerne er opdateret her på ishojbib.dk og i Biblioteket-appen.

På Mit Betalingsoverblik kan man med det samme se når et mellemværende er blevet betalt.

Mine mellemværende

Hvor kan jeg se mine mellemværende?

På din lånerprofil her på hjemmesiden, under punktet "Mellemværende", kan du se alle mellemværender – både dem der er overført til Mit Betalingsoverblik og dem der endnu ikke er overført.

Vær opmærksom på at kun mellemværender der er overført fra bibliotekssystemet til kommunens økonomisystem, vil kunne ses i Mit Betalingsoverblik.

Mellemværender der endnu ikke er overført til Mit Betalingsoverblik, kan fortsat betales med betalingskort her på hjemmesiden.

Jeg kan ikke se mine mellemværende på Mit Betalingsoverblik

Det tager tid at få alle de ældre mellemværende overført til kommunen. 

På din lånerprofil her på hjemmesiden og i app'en Biblioteket, kan du se alle mellemværender – både dem der er overført til Mit Betalingsoverblik og dem der endnu ikke er overført.

Spørgsmål til erstaning af et materiale

Jeg har fået et erstatningskrav på et materiale jeg har fundet. Hvad skal jeg gøre?  

Har du endnu ikke betalt regningen, skal du aflevere materialet. Så vil regningen blive slettet automatisk. Vær opmærksom på at du risikerer at skulle betale rykkergebyr hvis du afleverer efter betalingsfristen. 

Hvem skal jeg kontakte hvis...?

Jeg har spørgsmål til mine mellemværender

Selvom kommunen har overtaget opkrævningen af bibliotekets mellemværender, kan du stadig spørge os på biblioteket, hvis du har spørgsmål til dine gebyrer eller erstatninger.

Jeg har spørgsmål til selve betalingen 

Har du spørgsmål til selve betalingen, skal du kontakte Opkrævningen på 4357 7320 eller 7320@ishoj.dk.

Jeg har spørgsmål til årsagen til min regning 

Har du spørgsmål til årsagen til din regning, skal du kontakte biblioteket på 4357 7171 eller isbib@ishoj.dk

Jeg har spørgsmål til et rykkergebyr 

Har du spørgsmål til et rykkergebyr, skal du kontakte Opkrævningen på 4357 7320 eller 7320@ishoj.dk.

Skynd dig at betale

Betaler du ikke dit mellemværende inden betalingsfristens udløb, kan du få rykkergebyrer fra kommunen.

Hvis du skylder kr. 50,- eller mere i mellemværende ved betalingsfristens udløb, vil du også modtage en rykker fra kommunens opkrævning. En rykker fra Opkrævningen koster 100 kr. i administrationsgebyr.

Har du modtaget en rykkerskrivelse fra Opkrævningen, skal rykkeromkostningerne betales – også selvom du har afregnet dit mellemværende med biblioteket.

Undgå mellemværende på Biblioteket 

Du kan altid få et overblik over dine lån med afleveringsfrister samt forny dine lån her på siden eller via appen ’Biblioteket’. Læs mere om hvordan du kan forny lån her.

Påmindelser om afleveringsfrist

Hvis vi kender din e-mail og dit mobilnummer, kan du få påmindelser 3 dage før lånetiden udløber på mail og/eller på SMS. Læs mere om meddelelser fra Kulturium Bibliotek her.
OBS! Husk at opdatere din profil, hvis du skifter e-mail eller mobilnummer.

Husk at tjekke din digitale postkasse

Vær opmærksom på din digitalepost. Når bogen enten afleveres eller fornyes for sent, vil du med det samme kunne se din biblioteksgæld i din lånerstatus på bibliotekernes hjemmeside, i appen 'Biblioteket' og på 'Mit Betalingsoverblik'.
Du vil senere modtage en faktura i din digitalepost. Her kan du også finde din betalingsfrist. Det er vigtigt du overholder betalingsfristen for at undgå rykkergebyrer. 

Jeg synes det lyder kompliceret, hvorfor laver I om på det?

Formålet med den nye betalingsløsning er at samle alle betalinger til kommunen ét sted samtidig er der kommet nye krav til hvordan systemer skal kunne håndtere borgeres gæld og betalinger. Disse krav understøttes ikke af det fælles nationale bibliotekssystem, men findes i kommunernes økonomisystemer.